Slide

Ajankohtaista

marraskuu 5, 2019

Täyden palvelun talo HR- ja talousasioissa

“Monetra on ollut meille täyden palvelun talo talous- ja HR-asioissa, sillä kaikki järjestelmät ja niiden pääkäyttäjyys on hankittu palvelun kyljessä Monetralta. Tämä on tehnyt toiminnasta meille helppoa; ei ole tarvinnut toimia monitoimittajaympäristössä, vaan asioida yhden ja saman kanssa”, kertoo Tampereen Sähkölaitoksen talouspäällikkö Jenni Vatanen.

Tampereen Sähkölaitos on vielä puolisen vuotta Monetra Pirkanmaan asiakas, mutta sen jälkeen he siirtyvät ostamaan palvelunsa muilta toimittajilta. Irtaantuminen alkoi jo Monetraa suunniteltaessa tehdyn in-house -asemaa koskevan esiselvityksen perusteella, jossa Tampereen Sähkölaitos todettiin markkinoilla toimivaksi out-house asiakkaaksi. “Itse asiassa tämähän on historiallinen hetki tehdä haastattelua, koska juuri tänään 1. marraskuuta HR-palvelut ovat irtautuneet suurimmalta osin Monetrasta”, huomauttaa Parvio. Talouspalveluiden kanssa palveluntuottaminen ja exit-projekti jatkuu ensi vuoden keväälle.

 

Iso kiitos huolenpidosta

“Jatkossa meillä ei ole vain yhtä palveluntoimittajaa, mikä tuo mukanaan sen, että on enemmän mietittävää ja ohjattavaa; vaikkapa se, että kehen ottaa yhteyttä milloinkin. Samalla osa palveluista, kuten vaikka järjestelmien pääkäyttäjyys, siirtyy tässä yhteydessä meille itselle tehtäväksi”, kertoo Vatanen. “Tämä on meillekin uuden oppimisen paikka, toki asioissa on aina puolensa ja puolensa”, toteaa Parvio.

Tampereen Sähkölaitos on ostanut monipuoliset henkilöstöhallinnon ja talouden palvelut Monetralta ja sitä ennen Monetraa edeltävältä Tampereen kaupungin palvelukeskukselta Kopparilta vuosien ajan. “Monetra on tuttu ja turvallinen, jonka henkilöstön kanssa olemme tunteneet toisemme puolin ja toisin jo pitkään ja se on tuonut joustavuutta asiointiin”, lisää varatoimitusjohtaja Leena Parvio.


Tampereen Sähkölaitos on merkittävä monitoimialakonserni energia-toimialalla ja ns. täyden palvelun talo, koska se tuottaa palveluja aina tuotannosta loppuasiakkaan palveluihin ja verkkojen rakentamiseen. Tampereen Sähkölaitoksen omistaa 100 % Tampereen kaupunki. Sähkölaitoksen päätuotteet ovat kaukolämpö, sähkömyynti ja siirto sekä kaukojäähdytys sekä modernit energiapalvelut loppukäyttäjille.


 

Sähkölaitos on ollut tyytyväinen Monetralta ostamiinsa palveluihin, kaikki on sujunut hyvin ja hyvässä yhteistyössä. “Monetralla ja aiemmin Kopparilla on ollut kiinnostus kehittää toimintaa ja omaa osaamistaan, mm. meitä koskevat energia-alan työehtosopimukset on opeteltu ja osattu hyvin, onpa jouduttu neuvoakin kysymään joskus teiltä!” kertoo Parvio.

Uusien palvelu- ja järjestelmätoimittajien kanssa toimiminen tulee olemaan hieman erilaista. “Olemme jo nyt huomanneet, että koska lähdemme uusien toimittajien kanssa liikkeelle ikään kuin nollasta, on meidän tehtävä tarkalle tasolle viety palvelujohtamisen malli, jonka avulla voimme johtaa toimintaa paremmin. Monetran ja sitä ennen Kopparin kanssa on takana pitkä historia ja tuttuus, mitkä ovat tehneet sen, että tätä ei ole tehty aiemmin niin tarkalla tasolla tai systemaattisesti. Olihan alkutilanne se, että olimme molemmat osa Tampereen kaupunkia”, kertoo Parvio.

Asiakkaan näkökulmasta exit-projekti on sujunut todella hyvin. “Monetra on resurssoinut aikaa ja väkeä meidän tarpeisiimme ja venynyt tarpeen mukaan esim. ajallisesti tiukoissa tilanteissa”, kertoo Parvio. “Lisäksi projektissa on ollut parhaat asiantuntijat”, jatkaa Vatanen. Molemmat muistavat kehua vielä sitä, että Monetra on ollut äärimmäisen sitoutunut projektiin, vaikka kyse on kuitenkin poistuvasta asiakkaasta. “Tämä ei ole itsestäänselvyys, että hommat hoidetaan kunnialla maaliin, kun asiakas on lähtemässä pois, toisenlaistakin ajatusmaailmaa voisi olla ja varsinkin kun irtautuminen kestää näinkin kauan”, miettii Parvio.

Tärkeimmiksi asioiksi Sähkölaitoksen ja Monetran kumppanuudessa Parvio ja Vatanen nostavat Monetran palvelualttiuden, asiantuntemuksen ja ammattitaidon sekä asiakkaan tuntemuksen. “Yhteistyötä on tehty pitkään ja molemmat tuntevat toistensa systeemit ja ihmiset, onhan se helpottanut paljon asiaa, sanoo Vatanen. “Aikoinaan meiltä siirtyi mm. palkanlaskijoita palvelukeskukseen tekemään työtä meille ja onhan se helpottanut työnjakoa ja yhteistyötä”, tuumii Parvio. “Myös se, että Monetrassa on ollut aina selkeät vastuuhenkilöt asioissa ja yhteyshenkilömuutoksista on viestitty hyvin, on tehnyt yhteistyöstä mutkatonta”, lisää Parvio.

“Iso kiitos, että olette pitäneet meistä huolta, vaikka olemme irtautumassa teistä. Se on poikkeuksellista.”, toteaa Parvio.

Teksti ja kuva: Sanna-Maria Röör