Slide

Pirha – Usein kysytyt kysymykset

Löydät tältä sivulta vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin koskien Pirkanmaan hyvinvointialueen ja Monetran yhteistyötä. Täydennämme sivustoa sitä mukaa kun käytännöt selviävät!

Katso tiedote koskien Pirkanmaan hyvinvointialueen palkanmaksua.

Pirkanmaan hyvinvointialueen ohjeet laskutusosoitteista (www.pirha.fi)

Palkanmaksupäivät, palkanmäärä ja palkkalaskelma

Mitkä ovat Pirkanmaan hyvinvointialueen palkanmaksupäivät?

Vakituisilla palkanmaksupäivä on kuukauden 15. päivä. Sijaisilla ja määräaikaisillä se on kuukauden viimeinen päivä.

Katso tiedote koskien Pirkanmaan hyvinvointialueen palkanmaksua.

Mistä saan palkkalaskelmani?

Pirkanmaan hyvinvointialueen palkkalaskelmat toimitetaan sähköisessä muodossa kaikille palkansaajille, työnantajan linjauksen mukaisesti. Löydät palkkalaskelman omasta verkkopankistasi, toimittaja on CGI. Palkkalaskelma näkyy noin 2–3 päivää ennen palkanmaksupäivää verkkopankissasi.

Sähköisen palkkalaskelman etuna on, että omiin palkkatietoihinsa pääsee koska tahansa ja miltä koneelta tahansa, kunhan verkkopankkitunnukset ovat mukana. Sähköisen palkkalaskelman voi tulostaa esimerkiksi veroehdotuksen tarkistamista varten tai palkkatodistukseksi.

Täältä löydät video-ohjeen palkkaslaskeman lukemiseen.

Katso tiedote koskien Pirkanmaan hyvinvointialueen palkanmaksua.

Mistä näen paljonko saan palkkaa?

Katso yllä mainittu kohta palkkalaskelmasta, toivomme että katsot palkkasi määrän verkkopankistasi.

Katso tiedote koskien Pirkanmaan hyvinvointialueen palkanmaksua.

Tarvitsen apua palkkalaskelman tulkitsemiseen, mistä saan sitä?
Miten voin tilata palkkatodistuksen?

Voit tulostaa sähköisen palkkalaskelman verkkopankistasi palkkatodistukseksi.

Minne ilmoitan muuttuneista henkilötiedoistani?

Vuoden 2023 muutokset ilmoitetaan Pirkanmaan hyvinvointialueen henkilöstöhallinnon sähköisillä WebTallennus-lomakkeilla. Lomakkeet tulevat hyvinvointialueelle siirtyvän henkilöstön käyttöön vuoden 2023 alusta alkaen. Lisätietoja saat esihenkilöltäsi.

Mistä saan palvelusuhdetodistuksen organisaatiolta, josta siirryin Pirhaan?

Ole yhteydessä organisaatioon, josta siirryit.

Miksi vuoden 2022 palkkalaskelma ei näy Pirhan ohjeiden mukaisesti, vaikka palkka on maksettu vuonna 2023.

Vuoden 2022 palkat, jotka maksetaan vuoden 2023 puolella, palkkalaskelmat tulevat kuten aiemmin eli ne eivät tule Pirhan laskelmalla.

Verokortti ja muutosverokortti

Mihin ja missä tapauksissa toimitan verokortin Monetralle?

Sinun ei tarvitse toimittaa verokorttia, koskee myös muutosverokortteja, Monetralle. Saamme verokorittiedot suoraan verottajalta Vero API-rajapinnan kautta.

Vain ulkopuolisten palkkionsaajien, lähdeverollisten ja luottamustoimipalkkioiden osalta on toimitettava verokortti Monetralle.

Miten muutan veroprosenttiani?

Kaikki veroptosentin korotuspyynnöt tulee tehdä muutosveron kautta ja muutos pitää tehdä ennakoiden eli vähintään muutama viikko ennen palkanmaksua. Monetra saa myös nämä verotiedot suoraan verottajalta.

Vuosilomat, lomakorvaus ja lopputili

Paljonko minulle tulee kertymään lomaa?

Vuosiloman kertymiseen vaikuttaa yhtäjaksoinen palvelusaika ja työkokemus. Tarkemmat tiedot saat esihenkilöltäsi.

Mistä näen paljonko minulle on kertynyt vuosilomapäiviä?

Tarkasta tiedot HRM lomakäsittelystä. Loma-asioissa ole yhteydessä omaan esihenkilöösi.

Milloin lopputili maksetaan?

Lopputili laitetaan Monetralla maksuun palvelussuhteen päättymisestä 30 päivän kuluessa.

Milloin lomakorvaus maksetaan?

Lomakorvaus maksetaan lopputilin maksun yhteydessä.

Käyttäjätunnukset ja kirjautuminen järjestelmiin

Miten toimin, jos minulla ongelmia Monetran järjestelmän kanssa, esim. tunnukset eivät toimi?

Jos sinulla on ongelmia (esim. tunnukset eivät toimi tai niitä ei ole) seuraavien järjestelmien kanssa: P2P Ostolaskujen kierrätysjärjestelmä, Nepton työajanhallintajärjestelmä ja M2 kulu- ja matkalaskujärjestelmä, ole yhteydessä omaan esimieheesi tai hyvinvointialueen nimeämiin ao. järjestelmien yhteyshenkiöihin asian selvittämiseksi.

Miten kirjaudun sisään P2P ostolaskujen kierrätysjärjestelmään, kun käytän etätyöpöytää?

Jos käytät etätyöpöytää, toimi seuraavasti: Kopioi P2P ohjelman kirjautumislinkki (esim. tulleesta sähköpostista) etätyöpöydän verkkoselaimeen. Jos järjestelmä kysyy organisaatiotietoja tämän jälkeen, valitse ensin Muu organisaatio ja kirjoita sitten seuraavalle sivulle sähköpostiosoitteesi.

Matkalaskut

Siirryin Pirhaan Tampereen kaupungilta ja minulta jäi matkalasku tekemättä viime vuodelta, miten toimin?

Tampereen kaupungilta siirtyneiden henkilöiden mahdolliset tallentamatta jääneet matkalaskut tallennetaan Monetrassa henkilön puolesta ja veloitetaan Tampereen kaupungilta. Hyvinvointialueelle siirtyneet henkilöt eivät pääse enää Tampereen kaupungin matkalaskujärjestelmään.