Slide

Ajankohtaista

marraskuu 25, 2020

OuluBot-robotti auttaa joukkoliikenteen asiakaspalvelussa

OuluBotin ensimmäinen pilottikokeilu on alkanut Oulun joukkoliikenteen asiakaspalvelussa Oulunjoukkoliikenne.fi-sivustolla 2.11. alkaen. Oululaiset ovat ottaneet OuluBotin hyvin vastaan. Palvelua on käytetty ympäri vuorokauden ja palaute on pääasiassa hyvin positiivista.

​​​​​​​OuluBot on kuntalaisen virtuaalinen avustaja, joka auttaa mm. joukkoliikenteen matkakortteihin, matkalippuihin, matkustamiseen ja matkavyöhykkeisiin liittyvissä yleisissä kysymyksissä. Lisäksi OuluBotille voit antaa palautetta ja kehittämisideoita. OuluBot vastaa asiakkaiden kysymyksiin vuorokauden ympäri ja pystyy palvelemaan satoja asiakkaita yhtä aikaa. Mikäli OuluBot ei pysty vastaamaan asiakkaan kysymykseen, keskustelu voidaan siirtää suoraan Livechattiin asiakasneuvojalle silloin, kun livechat on avoinna.

”OuluBotin pilottikokeilussa hyödynnettiin kaupungin aiempaa chat-historiaa sekä ensimmäistä kertaa suomenkielistä neuroverkkoihin perustuvaa tekoälyä. Oulu10:n asiakaspalvelu ja Oulun joukkoliikenne kehittävät OuluBotia ja sen osaamista päivittäin. Jatkossa OuluBotia tullaan laajentamaan myös muihin kaupungin palveluihin”, kertoo projektipäällikkö Sirpa Myllymäki.

Botista on suuri apu niin asiakkaille kuin asiakaspalveluhenkilöstöllekin

Monetra Oulun palvelupäällikkö Lotta Löfberg kertoo, että robottityöskentely on kiinnostanut tiimiläisiä ja hanke on otettu vastaan erinomaisesti. ”Oulu10-palveluista kuusi työntekijää on käynyt koulutuksen, joka on mahdollistanut sen, että jatkossa voimme rakentaa OuluBottia laajemminkin ja toimia sisällöntuottajina tai bottikuiskaajina”, Lotta Löfberg kertoo.

​​​​​​​Virtuaalinen assistentti vapauttaa asiantuntijat asiakaspalvelutilanteisiin, jotka vaativat kohtaamista ihmisen kanssa sekä myös kerryttää ainutlaatuista osaamista tiimiin. OuluBottia on tarkoitus laajentaa kaupungin eri palveluihin ja samalla tiimissä opitaan jatkuvasti uutta. Ensimmäisten päivien aikana OuluBot on osannut vastata 93 prosenttiin asiakkaiden kysymyksistä. OuluBot oppii jatkuvasti uutta, sillä tiimissä koulutetaan sitä päivittäin.


OuluBot -hanke on BusinessFinlandin ja Oulun kaupungin rahoittama kehittämishanke, joka toteutetaan innovaatiokumppanuuteen perustuvana yhteiskehittämisenä Digital Workforce Oyn ja FrontAIn kanssa.