Dynaaminen hankintajärjestelmä

Dynaaminen hankintajärjestelmä tuo elinvoimaa Pohjois-Suomeen. Ole mukana tuomassa lähi-, luomu- ja luonnonkeruutuotteita pellolta pöytään.

Monetra Oulun hankintapalveluiden perustama toimintamalli, dynaaminen hankintajärjestelmä, on saanut mukavasti jo hakemuksia. ”Otamme mielellämme vastaan lisää hakemuksia”, vinkkaa hankinta-asiantuntija Katri Sipola. Lue Katrin ajatukset dynaamisen hankintajärjestelmän ensimmäisestä vuodesta tästä.

Ajankohtaista: lähi-, luomu- ja pientuottajien dynaamiseen hankintajärjestelmään liittyvä DPS-työpaja on 17.8.2021.
Klikkaa pdf-muotoiseen esitteeseen tästä!

 

Hankintapalveluiden dynaamisen hankintajärjestelmän tavoitteena on edistää lähi-, luomu- ja luonnonkeruutuotteiden matkaa pellolta pöytään. Näin pyritään huomioimaan Pohjois-Suomen pientoimittajia ja luomaan elinvoimaa alueelle. Toimintamallin kehitys alkoi tammikuussa 2020.

Lisätiedot: hankinta-asiantuntija Katri Sipola, puh. 044 703 1294, sähköposti muotoa etunimi.sukunimi@monetra.fi


20.1.2020

Hankintapalvelut on perustanut uuden toimintamallin, dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS), jossa pyritään huomioimaan lähialueiden pientoimittajia. Tavoitteena on saada luotua järjestelmä, jossa kuunnellaan kaikkia osapuolia.

Tavoitteena on hyödyntää lähi-, luomu- ja pientuottajien tuotteita laajemmin julkisen puolen ammattikeittiöissä. Maanantaina 20.1.2020 pidettiin keskustelutilaisuus, jossa mietittiin, mitä mahdollisuuksia uusi dynaaminen hankintajärjestelmä antaa alan toimijoille.

Tilaisuudessa heräsi paljon kysymyksiä erityisesti tuottajien puolelta. Muutaman tunnin mittaisessa keskustelussa nousi useampaan otteeseen esille tarve keskustelualustalle, jolla saataisiin tietoa tuottajien ja tilaajien välillä kulkemaan paremmin. Tällä hetkellä tilaajat eivät tiedä, mitä kaikkea tuottajilla on tarjolla, esim. uutuustuotteet. Tai päinvastoin tuottajat eivät tiedä, mitä tilaajat milloinkin tarvitsevat. Esimerkkinä jalostusaste, käyttääkö tilaajat raakaa vai kypsää lihaa. Tällaisissa asioissa hankintayksikön on hankala antaa yksiselitteistä vastausta, koska tilaajia/tilaavia yksiköitä on paljon ja kaikilla on erilaiset tarpeet.

Lähiruoka DPS:llä on haluttu puuttua juuri tämän kaltaisiin yksityiskohtiin, joilla voidaan parantaa kaikkien osapuolten yhteistyötä. Tällä DPS:llä ei haeta pelkästään tilaajien etua, vaan ilmoittautuessaan myös tuottajat saavat koko sopimuskauden ajan palautetta tilaajittain tarvittavista raaka-aineista ja niiden yksityiskohdista. Tämän kautta pyritään myös saamaan aikaiseksi tuotekehitystä yhteistyössä tilaajien ja tuottajien kesken.

Dynaaminen hankintajärjestelmä on julkaistu Hilmassa ja Tarjouspalvelu.fi:ssä ja osallistumishakemusten jättäminen on mahdollista.

Ota yhteyttä!

Katri Sipola
hankinta-asiantuntija, hankintapalvelut
puh. 044 703 1294
sähköposti muotoa etunimi.sukunimi@monetra.fi


Monetra Oulu Oy:n hankintapalvelut on mukana myös Oulun Maa- ja kotitalousnaiset / ProAgria Oulun Ruokeva, Ruokaa kestävästi ja vastuullisesti – hankkeessa.
Lisätietoja hankkeesta: https://www.proagria.fi/hankkeet/ruokeva-ruokaa-kestavasti-ja-vastuullisesti-11640