Johanna: Asiakkuuspäällikkö toimii inhimillisellä otteella asiakassuhteiden keskiössä
“Parasta asiakkuuspäällikön työssä on se, että tietää tekevänsä merkityksellistä työtä ja pystyy edistämään asioita asiakkaiden suuntaan ja heidän edukseen. Monetrassa on kehitetty yhtiön alkuajoista lähtien asiakkuuden hoitamisen kumppanuusmallia, joka on todettu sekä asiakkaiden että Monetran työntekijöiden taholta hyväksi ja tehokkaaksi. Tämän vuoksi myös minun oli helppo hypätä tähän työrooliini, koska kaikki oli jo mietitty valmiiksi.”
Näin toteaa asiakkuuspäällikkö Johanna Perkkiö työnkuvansa parhaista puolista. Perkkiö valmistui filosofian maisteriksi Oulun yliopistosta vuonna 2003. Hän toimi 15 vuotta kansainvälisissä markkinoinnin tehtävissä terveydenhuollon tuotteiden parissa. Sitten hän huomasi, että Monetra Oulu Oy etsi palveluasiantuntijaa.
“Oulu10:een haettiin palveluasiantuntijaa monikanavaiseen asiakaspalveluun, ja Monetra oli minulle nimenä tuttu. Monetra on iso toimija, joka tarjoaa kunta-alan toimijoille monenlaisia palveluja, ja ajattelin, että tätä kautta minulle voi löytyä töitä muiltakin kuntapalvelujen alueilta”, Johanna Perkkiö sanoo.
Ja niin lopulta kävikin. Johanna työskenteli Oulu10:ssä melkein kolme vuotta ja viihtyi työssään todella hyvin. Sitten Monetralla haettiin sisäisesti asiakkuuspäällikköä, ja Johanna sai tämän tehtävän. Hän on toiminut asiakkuuspäällikkönä kokopäiväisesti noin kaksi ja puoli vuotta, ja hänen vastuullaan on reilut 30 asiakkuutta – muun muassa Kokkola, Raahe, Kannus, Muhos ja Sodankylä ja näiden kaupunkien ja kuntien omistamia yhtiöitä sekä Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue.
“Asiakkuuspäällikkönä pääsen vieläkin paremmin hyödyntämään taitojani, ja työnkuva sopii minulle hyvin. Tämä työ on samantyyppistä kuin aiemmin markkinoinnin parissa tekemäni työ.”
Asiakkuuspäälliköt huolehtivat esimerkiksi sujuvasta asiakkuussuhteen alkamisesta, Monetran palvelujen markkinoinnista, laaturaportoinnista, asiakaspalautteen käsittelystä, palvelusopimusten täydentämisestä tarvittaessa sekä yleisestä tiedottamisesta ja asiakasviestinnästä.
“Toimimme asiakkaan yhteyshenkilönä Monetraan kaikissa asiakkuussuhteeseen liittyvissä asioissa. Toimenkuvamme on laaja”, Johanna Perkkiö sanoo.
Johanna Perkkiön mukaan henkilökohtaiselle asiakkaan kohtaamiselle on kysyntää myös tulevaisuudessa.
”Vaikka palvelujen tuotannossa kaikenlainen automaatio ja robotit lisääntyvät, niin en usko, että asiakkuuspäällikön tehtävät tulevat vähenemään tulevaisuudessa. Asiakkaaseen tarvitaan myös suora yhteys ja asiakas arvostaa sitä, että yhteyshenkilö on tuttu.”
Johanna Perkkiö kiittelee myös Monetran työyhteisöä. Monetra tarjoaa työntekijöilleen laajan organisaation edut.
“Asiantuntijat voivat Monetralla keskittyä omaan erikoisalaansa täysin ja työuralla on myös mahdollisuuksia siirtyä eteenpäin ja vaihtaa joustavasti työnkuvaa, jos haluaa. Lisäksi Monetran arvot ovat mielestäni kohdallaan ja täsmäävät omien arvojeni kanssa. Monetrassa on inhimillinen ote työn tekemiseen. Tämä on kilpailuetu myös työmarkkinoilla ja houkuttelee varmasti työnhakijoita. Nykyisin varsinkin nuoret työntekijät korostavat inhimillisyyttä ja vastuullisuutta, ja heille myös työnantajan arvopohjalla on merkitystä”, Johanna Perkkiö sanoo.