Case Jyväskylän kaupunki
”Kun asiakas tietää saavansa ammattitaitoista oman alansa läpikotaisin tuntevaa palvelua, hän voi fokusoitua omaan työhönsä ja tehtäviinsä paremmin.”
Seppo Mäkinen,
Talouspäällikkö, Sivistyksen toimiala
Jyväskylän kaupunki
Jyväskylä on Keski-Suomen kasvukeskuksia ja se pärjäsi myös erinomaisesti Taloustutkimus Oy:n Kuntien imago 2018 -tutkimuksessa, jonka vastaajajoukkona olivat elinkeinoelämän edustajat. Etenkin Jyväskylän yrittäjämyönteisyys nousi tutkimuksessa kärkisijoille.
Kaupunkistrategiansa mukaan Jyväskylä on rohkeasti aikaansa edellä ja tätä tavoitetta osaltaan toteuttaa myös kaupungin tuleminen Monetran osakkaaksi. Jyväskylän kaupungin Talouskeskuksen ja Keski-Suomen sairaanhoitopiirin tiettyjen toimintojen muuttuminen Monetra Keski-Suomeksi avaa uusia mahdollisuuksia kehittää ja tehostaa talous- ja henkilöstöhallintoa. ”Kun organisaatiossa tapahtuu muutoksia ja uudistuksia, on ensiarvoisen tärkeää, että perustoiminnot hoituvat myös prosessin aikana, eikä palveluihin tule katkoksia”, toteaa Jyväskylän kaupungin sivistyksen toimialan talouspäällikkö Seppo Mäkinen.
Toiminnan luotettavuus tärkeää
Mäkinen tietää mistä puhuu, koska hän oli mukana Talouskeskuksen perustamisen valmistelussa jo noin 15 vuotta sitten. Hän muistaa hyvin, että juuri palveluiden luotettavuus oli yksi keskeisistä arvoista tuolloin. Sitä samaa hän toivoo myös jatkossa Monetraltakin, mutta toteaa heti perään: ”Suhtaudun uuteen Monetraan luottavaisesti, koska tiedän, että sama henkilökunta jatkaa entisissä tehtävissään. Nyt he pääsevät jakamaan hyviä käytäntöjä ja näin kaikki hyötyvät parantuneista prosesseista.”
Säästöjen merkitys tulevaisuuden kuntataloudessa vain kasvaa – Mäkinen näkeekin, että Monetran yhtiöjärjestyksessä määrittelemä voittoa tavoittelemattomuus on erinomainen asia, koska näin kaikki kehitystoimenpiteet tulevat suoraan osakkaiden hyödyksi. ”Talous pysyy helpommin kunnossa, kun ei tavoitella maksimaalisia voittoja!”, Soneralta aikoinaan Jyväskylän kaupungille töihin siirtynyt Mäkinen näkee.
Toivelistalla entisestään kehittyvä raportointi
Mäkinen luo odotuksia myös tulevaisuuden kehityskohteille, joista hän nostaa raportoinnin yhdeksi merkittävimmistä. ”Automatisointi tuo uusia mahdollisuuksia koko taloushallinnon käytäntöihin”, uskoo Mäkinen, mutta haluaa korostaa kuitenkin tavoitettavuuden ja henkilökohtaisen palvelun merkitystä: ”Kun asiakas tietää saavansa ammattitaitoista oman alansa läpikotaisin tuntevaa palvelua, hän voi fokusoitua omaan työhönsä ja tehtäviinsä paremmin.”